Vidste du at...
Det er bedre med en snaps til silden, end at undvære cognac til kaffen.
Bliver man klog af at drikke vin ?
Norske forskere fra universitetet i Tromsø mener at de kan påvise, at et moderat forbrug af vin har en positiv effekt på hukommelsen, koncentrationen og på hvor hurtigt vi kan udføre mentale opgaver.
22. august 2010 af Rasmus Carstensen
I en undersøgelse med 5000 deltagere, har norske forskere fra afdelingen for samfundsmedicin ved universitetet i Tromsø fundet ud af, at et moderat forbrug af vin har en positiv effekt på hukommelsen, koncentrationen og på hvor hurtigt, vi kan udføre mentale opgaver.
Undersøgelsen viste, at de som drak moderate mængder vin, fik bedre resultater i alle kognitive tests, end de som ikke drak siger stipendiat Kjell Arne Arntzen.
Tidligere forskning viser, at moderat indtag af vin er godt for hjertet, og der er indikationer om, at vin kan forebygge hjerte-kar-sygdomme. Kjell Arne Arntzen håber at mere forskning kan give svar på om moderat vindrikning også kan hjælpe på Alzheimers og demens. Kjell Arne Arntzen mener at der er sammenhæng mellem effekten på hukommelsen og de hjernerelaterede sygdomme.
At vin er bedre for kvinder end mænd er der ikke noget der tyder på, men alligevel klarede kvinder, der drikker vin, sig bedre end mænd der drikker vin. Afholdsfolk klarede sig generelt dårligere i alle tests.
En ting som der dog ikke fremgår af testen er, hvorvidt man rent faktisk bliver klogere af at drikke vin, end om det bare er klogere mennesker der drikker vin.
Hvad siger du ? brug debatten herunder og kom med din mening.
Bliver man klogere af vin, eller er det klogere mennesker der drikker vin ?
Debat
Ingen indlæg i debatten!
Vil du være den første til at skrive til debatten, så skriv et indlæg herunder.
Kommentar
Vejledning
Hvis du vil skrive med hhv. fed, kursiv, understreget eller lave et citat af hvad en anden har skrevet, skal du klikke på den tilhørende knap.
Teksten der skal formateres skal indsættes mellem de to tags der kommer frem. Hvis der rettes eller slettes et tag vil teksten ikke formatteres korrekt.
[b]...fed tekst her...[/b]
[k]...kursiv tekst her...[/k]
[u]...understreget tekst her...[/u]
[q]...citat tekst her...[/q]
Indlæg skal overholde vores regler, som findes
her.
Nyheder
Ny forskning viser nu, at øl er lige så sundt som vin, men der er dog forbehold.
8. maj 2012 af Rasmus Carstensen
Pga. længere tids rod i Harboes økologiregnskab, har fødevarekontrollen frataget Harboe retten til at kalde deres øl økologisk.
25. august 2011 af Rasmus Carstensen
Siden 2004 har unge østriske vinmagere poseret i en erotisk kalender for at promovere Østrisk vin som værende sexet og sjov.
30. juli 2011 af Rasmus Carstensen
Mest læste nyheder
Ny forskning viser nu, at øl er lige så sundt som vin, men der er dog forbehold.
8. maj 2012 af Rasmus Carstensen